Home / Computers & Electronica / vraag zelf server bouwen
 vraag zelf server bouwen
Dit topic is 1 pagina lang. [ Alle pagina's ]
topicStarter = 995;
postaddFavorites
geplaatst door onlineenrico1888 op Monday 31 March 2008 om 08:54
editquote
hallo,

Ik wil zelf een zuinige handige fileserver bouwen. Ik heb de volgende eisen:

- het liefst 1 (oude) pc kast gebruiken
- er moet voldoende uitschakelbare hd capaciteit in zitten. (na bijvoorbeeld 5 min ongebruikt stand-by en na 15 uit)
- het moet functioneren als firewal en het liefst ook als router + wireless
- er moet een torrentclient op kunnen draaien
- het geheel moet gewoon van afstand te beheren zijn. Via een grafische schil dus ongeveer vergelijkbaar met freenas.

Iemand goede idee'n hoe dit te realiseren is?

Wat ik nu heb is een normale modem --> router en 3 pc eraan. + een los wireless sweex kastje voor draadloos.
En een oude pc pentium 2, (i386-full on /Pentium II Xeon/Celeron running at 360 MHz). Met een 10/100 netwerkkaart. waarvan ik er nog 2 heb liggen.
met een aantal in en externe hardeschijven die d.m.v. freenas als fileserver dient.

Ik heb uiteraard zelf wel eea uitgezocht al, en de voorlopige conclusie (met mijn beperkte kennis) is dat ik wat ik wil niet redt met freenas en waarschijnlijk uitkom op linux. Maar met linux totaal geen ervaring. Maar ben wel bereid om mezelf er stevig in te verdiepen.

Als laatste nog een vraag. Op mijn mobo zitten 2ide controllers dus die zijn goed voor 4 hardeschijven want cd kan los als instaleren etc klaar is lijkt me. Maar als die 4 aansluitingen dus ingebruik zijn heb ik alleen usb. En volgens mij nog usb 1 ook. Is er een mogelijkheid om iets snellers te creeren?
profile
Dit topic is 1 pagina lang. [ Alle pagina's ]
  Home / Computers & Electronica / vraag zelf server bouwen

RSS
delicious | digg | google | | ekudos | technorati