Home / Computers & Electronica / [FAQ] Multi Monitor
 [FAQ] Multi Monitor
Dit topic is 1 pagina lang. [ Alle pagina's ]
topicStarter = 22;
Andere Arjan
De echte kenner!

Andere Arjan

postaddFavorites
geplaatst door onlineAndere Arjan op Thursday 28 November 2002 om 20:25
editquote
Multi-monitor FAQ

Multi-monitor FAQ

V: Wat is multi monitor en wat kan ik er mee?
A: Met multi monitor kun je meerdere monitoren gelijktijdig op een PC gebruiken.

V: Hoeveel monitoren kan ik maximaal aansluiten?
A: In ieder geval 3, en meer.

V:Hoe moet ik het aansluiten en instellen?
A:Hieronder vind je een uitleg.

V:Ik mis nog het een en ander in deze FAQ, kan het niet wat vollediger?
A:Deze en andere "Computers & Electronica" FAQ's worden geregeld bijgewerkt met nieuwe informatie.

De voordelen:
-Uitbreiding van je desktop ruimte.
-Gebruiksgemak bij verschillende applicaties (bv. photoshop:foto op scherm 1, tools op scherm 2)
-Minder wisselen tussen vensters omdat verschillende vensters gelijktijdig fullscreen geopend kunnen zijn.

De nadelen:Deze zijn niet echt boeiend
-Je hebt een groter buro nodig.
-Hoger stroomverbruik.
-Je moet investeren in apparatuur.

Wat heb ik nodig?
-Meerdere monitoren.
-Meerdere grafische kaarten (bijvoorbeeld 1 AGP en 1 PCI kaart) of een zgn. dualhead of dualview kaart.

Waar moet ik op letten?
De grafische kaarten moeten compatible zijn met het te gebruiken besturingssysteem. Kijk daarvoor in de Microsoft Hardware Compatability List.

Hoe ga ik te werk?
In windows 98 en ME kun je nagenoeg alle PCI kaarten naast je AGP kaart gebruiken om een tweede monitor op aan te sluiten. In windows 2000 en XP ligt dat net even anders. Voor windows XP en 2000 geldt over het algemeen dat je een PCI kaart nodig hebt die "certified" is voor het te gebruiken besturingssysteem (zie Microsoft Hardware Compatability List.)

Hierop is echter een uitzondering: Je kunt in het BIOS van je computer kiezen om PCI of AGP als primaire grafische kaart te gebruiken. Als je deze instelt op PCI, kun je nagenoeg elke PCI grafische kaart gebruiken als primaire grafische kaart. Je ziet dan de opstartschermen op de monitor die op deze kaart is aangesloten. Je kunt dan in windows 2000 en XP de AGP kaart als primaire kaart instellen, waardoor bijvoorbeeld 3d-spellen op de over het algemeen snellere AGP-kaart gedraaid worden. Ook krijg je dan je startmenu netjes op je primaire scherm te zien. Ik ben persoonlijk niet zo gecharmeerd van deze oplossing, maar het is vaak wel de goedkoopste.

Met twee PCI kaarten kun je ook dual-monitoren. De kaart die dan primair wordt, is over het algemeen de kaart die op het moederbord het dichtst bij je AGP slot zit. Dit geldt niet in alle gevallen, en dan is het een zaak van uitproberen. Ook kun je in de display properties/beeldschermeigenschappen kiezen welke kaart je als primaire wilt gebruiken, dit geldt dan echter alleen voor windows en niet voor het BIOS en DOS-opstart gedeelte.

Daarnaast kun je overwegen om een matrox dualhead AGP of PCI kaart te kopen. Op deze kaart kun je twee monitoren aansluiten en heb je dus geen twee videokaarten nodig.Echter matrox staat niet bekend om zijn overweldigende 3d-prestaties dus als je graag een "vet" spel speelt, is matrox niet echt een optie. Als je vooral desktop werk doet, is matrox een zeer goede keuze omdat deze veel betere 2d-kwaliteit biedt dan de gemiddelde nvidia kaart. ATi kaarten bieden een 2d-kwaliteit die tussen nvidia en matrox in ligt.

Ook nvidia en ATi hebben enkele grafische kaarten die dualview (twinview) ondersteunen, waaronder verschillende geforce 2MX-en maar ook de meeste kaarten vanaf de geforce 3. Als je ook nog goed wilt 3d-gamen is een geforce6xxx series of geforceFX een goede optie. Zeker zo goed is een ATi radeon x600/800 series.

Als je eenmaal de hardware in orde hebt, moet je alleen nog
-de computer opstarten
-rechts-klikken op het buroblad
-"eigenschappen" aanklikken.
-"Instellingen" selecteren.
-Monitor "2" aanklikken.

Nu heb je beeld op 2 monitoren. De instellingen zijn verder redelijk voor zich sprekend.

De volgende setups werken zeker:
User Andere Arjan
Moederbord: Abit BX6 2.0 (Intel 440BX chipset)
AGP kaart : Medion geforce3ti200, Asus V3400 deluxe (TNT), Asus V3800 deluxe (TNT2 ultra)
PCI kaart : Diamond stealth III S530 (s3 savage4)

Moederbord: Asus A7N8X deluxe (nvidia nforce2 chipset)
AGP kaart : Medion geforce3ti200
PCI kaart : Diamond stealth III S530 (s3 savage4)
Notes: PCI kaart geeft slechte performance, trage schermopbouw et cetera. Wel bruikbaar maar niet zoals het hoort.

Moederbord: Asus A7N8X deluxe (nvidia nforce2 chipset)
AGP kaart : Leadtek winfast A280 le TD (geforce4ti4200)
PCI kaart : Geen
Notes: De AGP kaart betreft een twinview kaart, met een VGA-aansluiting en een DVI-aansluiting. Deze DVI kun je met een bijgeleverde adapter ook gebruiken voor een analoge VGA monitor.

User Arjan:
Moederbord: Asus P3V4X (VIA Apollo chipset)
AGP kaart : Asus V7100 DeLuxe (Nvidia Geforce2)
PCI kaart : Nvidia Geforce2 MX

Enkele interessante/handige links:
Ultramon, monitor management software.

Update 12/02/2003:
-Toegevoegd meer dan twee monitoren mogelijk.
-Werkende configuratie toegevoegd.
-Naam gewijzigd.

Update 18/01/2004
-Links updated.
-Kleine wijzigingen doorgevoerd.

Update 01/09/2004
-Kleine wijzigingen doorgevoerd.

[Dit bericht is gewijzigd door Andere Arjan op 01-09-04 17:37]
profile

Waarom zou ik jou niet discrimineren en een ander wel???
Dit topic is 1 pagina lang. [ Alle pagina's ]
  Home / Computers & Electronica / [FAQ] Multi Monitor

RSS
delicious | digg | google | | ekudos | technorati