Home / Algemeen / De tolweg, le Péage. Een verhaaltje (met f..
 De tolweg, le Péage. Een verhaaltje (met foto's)
Dit topic is 1 pagina lang. [ Alle pagina's ]
topicStarter = 1;
Arjan
Forumdespoot, zonder waterbed :P

Arjan

postaddFavorites
geplaatst door onlineArjan (SuperAdmin) op maandag 8 maart 2004 om 01:41
editquote
Ja, ik wilde deze eerst in Fotoforum plaatsen, maar dan moest ik gewoon wat plaatjes neerplempen en dat wilde ik niet.

De tolweg, le Péage. Gehaat door de Fransen, gevreesd door de Europeanen. Toegejuichd door mij .
Een autosnelweg betaald door *mij*, gemaakt voor *mij*. Geen files, want daar betaal ik voor. Geen gaten in de weg, want daar betaal ik voor. Gegarandeerde aankomsttijd, want daar betaal ik voor.

Wat wil je nog meer? Indertijd is bepaald dat de gemiddelde kosten op de Péage FF2,- per 10 km bedroegen; met een Euro kom je dus 30 km ver. Laat de NS dat niet horen! De Nederlander schijnt een tweestrijd te voeren met deze Franse vorm van wegenbelasting. Enerzijds willen we allemaal zo snel mogelijk op de plaats van bestemming aankomen, anderzijds moet het ook geen cent kosten.
De vakantieperiode is dan ook een uitgelezen tijd om de Nederlander in den vreemde te volgen. En wat zie je? Eindeloze rijen Kip-caravans met gele (en tegenwoordig witte) kentekenplaten, zich wurmelend over 90km-wegen die parallell lopen aan de Péage. Want dat kost niks. Nee, dan kies ik liever voor de snelweg. Geen ergernissen achter een opa die maar 70 rijdt, ook al mag je 90. Geen gewacht in een dorp voor een stoplicht dat maar drie auto's tegelijk doorlaat en 70% van de tijd op groen staat voor jeu-de-boules-spelende bejaarden. Nee, lekker doorjakkeren over de snelweg. Drie rijbanen voor het uitkiezen en om de 40 km een tankstation met eventueel hotel en eet-accommodatie.
In Nederland is zoiets natuurlijk ondenkbaar. Ons land is klein. Tolpoorten kosten ruimte, en we zouden toch weer tig uitzonderingsregels krijgen zodat alsnog niemand de tol betaalt. En al hadden we de ruimte, het land zou worden volgestort met een eenheidsworst van inspiratieloze betonnen tolpoorten. Gelukkig doen de Fransen dat beter. Daarom een rijtje foto's; hier en daar gepikt van andere websites .

O ja, voorgaand verhaal is niet geheel ongeinspireerd geweest door positieve vakantie-ervaringen .

De eerste foto die al meteen aangeeft dat het in Nederland nooit zover kan komen:

Bij ons zou het er zo uit komen te zien:

Een Barrière de péage aan de A77 (Val de Loing), heeft in 2000 een schoonheidsprijs gewonnen)

Betaalstation in Cabariot, winnaar van meerdere (internationale) prijzen

Tolpoort in Herquelingue
profilehomepage
Arjan

Arjan

postaddFavorites
geplaatst door onlineArjan (SuperAdmin) op maandag 8 maart 2004 om 01:51
editquote
Aanvullinkje: Nog een leuk linkje met foto's van een bouwproject voor een snelweg. Die lui graven tunnels, bouwen bruggen, leggen snelwegen aan tot diep in de bergen, etc. Daar mag je best voor betalen.
http://www.visionactuelle.com/activite_BTP.htm
profilehomepage
Appelmoes??
Mayo is voor mietjes!

Appelmoes??

postaddFavorites
geplaatst door onlineAppelmoes?? op maandag 8 maart 2004 om 13:11
editquote
Toch leuk dat er ook pluspuntjes zijn bij die fransen Koele en mooie tolpoorten hoor!
profile

'Het is geel, soppig en niet een gemalen kanarie...'
Arjan

Arjan

postaddFavorites
geplaatst door onlineArjan (SuperAdmin) op vrijdag 14 mei 2004 om 23:02
editquote
Ik hoorde overigens -uit niet te verifiëren bron- dat de Fransen de maximum snelheid voor auto's met aanhanger willen verlagen naar 80 km/h.
Dat zou jammer zijn, want dan zullen er een stuk minder vakantiegangers te vinden zijn op die Péage. Nu is dat nog 110 km/h en denkt menig Nederlander dat-ie dat ook kan halen met zijn caravan .Gevolg: een zwieberend projectiel op de snelweg dat ik soms niet durf in te halen, als het een beetje waait . Voor dat soort gekken is het misschien wel handig om de max. snelheid omlaag te doen. Maar ja, eerst maar eens afwachten of het echt zover komt.
profilehomepage
Picardijn
Alias Bob de Bouwer

Picardijn

postaddFavorites
geplaatst door onlinePicardijn op zaterdag 15 mei 2004 om 14:19
editquote
Bij de westerscheldetunnel kent men ook een tolplein en een tolweg. Alleen bestaat er geen alternatief. Denk dat ze ook zoeits bedeken voor de overige wegen in de lagere landen.
Al moet ik zeggen dat ik met zo'n speciaal bliebding graag langs de in de rij staande auto's rijd. Zonder te stoppen de poorten passeren.
profilehomepage

Ik heb een beugel en een buikje
Het is geen toeval de voorzienigheid.
Arjan

Arjan

postaddFavorites
geplaatst door onlineArjan (SuperAdmin) op dinsdag 1 juni 2004 om 23:41
editquote
Linkje met webcams van de tolwegexploitant Paris-Rhin-Rhône: http://trafic.saprr.fr/carte.htm.
Hier kan je zelf je tol uitrekenen .

[Dit bericht is gewijzigd door Arjan op 01-06-04 23:44]
profilehomepage
postaddFavorites
geplaatst door onlineDJKoster op woensdag 2 juni 2004 om 13:21
editquote
Toffe webcams!
profilehomepage

1983: Dik, 1985: Jaap, 1987: Janneke, 1988: Annemieke, 1990: Harm, 2001: Bram, 2004: Lotte
Three tomatoes are walking down the street..
Dit topic is 1 pagina lang. [ Alle pagina's ]
  Home / Algemeen / De tolweg, le Péage. Een verhaaltje (met f..

RSS
delicious | digg | google | | ekudos | technorati