Home / Computers & Electronica / Computer upgraden, wat het eerst?
 Computer upgraden, wat het eerst?
Dit topic is 1 pagina lang. [ Alle pagina's ]
topicStarter = 2;
K3
Arjan @ Work :)

K3

postaddFavorites
geplaatst door onlineK3 op vrijdag 17 januari 2003 om 10:13
editquote
Ik heb sinds kort een leuk spelletje, alleen is dat spel een beetje zwaar voor mijn PC.
Het vreet geheugen en resources. De specs van dat spel zijn 500MHz P3, 256 MB en een 16MB videokaart met 3D, maar aanbevolen wordt een 1GHz PC met 384MB en een 32MB 3D kaart.
Ik heb nu een P3 933MHz, met 768MB intern en een 32MB 3D kaart (GeForce2). Toch loopt het spel na enige tijd erg traag.
Het laden duurt me te lang (snellere HD? RAID? Software-RAID?),
Het bewegen gaat na verloop van tijd schokkerig, en het renderen gaat steeds trager (andere videokaart?).

Zou het schelen als ik bijv mijn moederbord en CPU vervang met een P4, en het geheugen vervang door DDR-Ram?
Een nieuwe videokaart lijkt me een beetje overdreven, temeer omdat het spel op de PCI-videokaart niet langzamer is dan op de AGP-kaart (beide GeForce2).
profilehomepage
Andere Arjan
De echte kenner!

Andere Arjan

postaddFavorites
geplaatst door onlineAndere Arjan op vrijdag 17 januari 2003 om 10:19
editquote
Ik zou beginnen met een nieuw moederbord, processor en geheugen, minimaal 512mb. Denk dan aan een AMD/Nforce2 combo, of een intel systeem (bijv. intel 845 chipset). Daarna kun je een keer de videokaart upgraden maar die zal op een sneller moederbord/processor ook weer sneller werken.

AMD heeft het voordeel dat de processoren een stuk goedkoper zijn dan die van intel, dus meer performance voor minder geld. De nvidia nforce2 chipset schijnt ook erg lekker te werken.
profile

Waarom zou ik jou niet discrimineren en een ander wel???
K3

K3

postaddFavorites
geplaatst door onlineK3 op vrijdag 17 januari 2003 om 10:21
editquote
Ik had gehoord dat sommige AGP kaarten niet werken op een P4-moederbord, klopt dat?
Ik denk dat ik wel voor de P4 ga en niet voor AMD als ik een andere CPU wil .
profilehomepage
K3

K3

postaddFavorites
geplaatst door onlineK3 op vrijdag 17 januari 2003 om 10:52
editquote
Eerst eens kijken wat de PC-Privé mogelijkheden van de werkgever ook alweeer zijn .
profilehomepage
K3

K3

postaddFavorites
geplaatst door onlineK3 op vrijdag 17 januari 2003 om 12:08
editquote
profilehomepage
Picardijn
Alias Bob de Bouwer

Picardijn

postaddFavorites
geplaatst door onlinePicardijn op vrijdag 17 januari 2003 om 13:50
editquote
Die AMD bordjes zijn relatief goedkoop met ruime raid functie's en goed overklokbaar.
profilehomepage

Ik heb een beugel en een buikje
Het is geen toeval de voorzienigheid.
K3

K3

postaddFavorites
geplaatst door onlineK3 op vrijdag 17 januari 2003 om 14:23
editquote
quote:
Picardijn schreef op vrijdag 17 januari 2003 13:50 het volgende:
Die AMD bordjes zijn relatief goedkoop met ruime raid functie's en goed overklokbaar.
Ja, maar ik wil geen AMD. Punt.
profilehomepage
Andere Arjan
De echte kenner!

Andere Arjan

postaddFavorites
geplaatst door onlineAndere Arjan op vrijdag 17 januari 2003 om 15:29
editquote
quote:
K3 schreef op vrijdag 17 januari 2003 14:23 het volgende:
[..]
Je hoeft ook geen AMD, maar het probleem is niet zozeer AMD maar de mindere chipsets (VIA, SiS, ALi en zo). Nu met de nvidia nforce2 chipset hoop ik dat er weer een stap in de goede richting is gemaakt voor AMD.
profile

Waarom zou ik jou niet discrimineren en een ander wel???
Picardijn
Alias Bob de Bouwer

Picardijn

postaddFavorites
geplaatst door onlinePicardijn op vrijdag 17 januari 2003 om 15:45
editquote
quote:
K3 schreef op vrijdag 17 januari 2003 14:23 het volgende:
[..]

Staat AMD voor Algemeen Modaal Ding?
Ben zelf best tevreden met mijn AMD ding,
Dacht dat problemen met je software eerst oploste door de OS aan te passen ALs dat niet wil pas een hardware upgrade doet.
Ik denk in jouw geval dat je een extra game PC moet gaan bouwen , en voor je beeld gebruik je dan een beamer. Dan schilder ik wel een muur strak wit met een hoge reflectie waarde...
De game waar het zeker over gaat is SIM-city?
profilehomepage

Arjan
Forumdespoot, zonder waterbed :P

Arjan

postaddFavorites
geplaatst door onlineArjan (SuperAdmin) op vrijdag 17 januari 2003 om 23:13
editquote
quote:
Picardijn schreef op vrijdag 17 januari 2003 15:45 het volgende:
[..]

Staat AMD voor Algemeen Modaal Ding?
Ben zelf best tevreden met mijn AMD ding,
Dacht dat problemen met je software eerst oploste door de OS aan te passen ALs dat niet wil pas een hardware upgrade doet.
Ik denk in jouw geval dat je een extra game PC moet gaan bouwen , en voor je beeld gebruik je dan een beamer. Dan schilder ik wel een muur strak wit met een hoge reflectie waarde...
De game waar het zeker over gaat is SIM-city?
Geen idee wat AMD betekent.
Ik draai XP, ik ga het niet eens proberen om onder '98 te doen.
Ik hoef niet zozeer een game-pc, maar een beetje scrollen en af en toe een weggetje leggen (en ook zien waar je hem legt) is wel fijn.
Overigens hebben we al veel witte muren .
profilehomepage
postaddFavorites
geplaatst door onlineTerra_het_Aardmannetje op maandag 20 januari 2003 om 15:27
editquote
Als ik het zo zie is een hardware-upgrade een beetje overbodige luxe, je voldoet ruim aan de minimum eisen en je zit toch wel zo rond de aanbevolen eisen.
Misschien is een nieuwe Windows-install ofzo al voldoende om je een boostje te geven. Het wil echt nog wel 's helpen hoor, ik spreek uit ervaring. Ik kan me niet voorstellen dat het niet lekker loopt door je hardware. Misschien je GF2 die niet snel genoeg het beeld kan opbouwen, maar hij lijkt me aan de andere kant ook wel weer snel genoeg voor een spel als SimCity. 't Is niet zo'n 3D spektakel als Unreal Tournament 2003, en die draait nog uitstekend op mijn AMD 1400@1050MHz/256MB SDRRAM/ATi Radeon 32MB SDRRAM (welke iets sneller is als een GF2MX). Het is toch wel een echte GF2 he, toch niet een GF2MX ofzo? Is dat wel het geval --> daar kan het probleem zitten.

Ennuh, RAID is volgens mij echt alleen maar voor mensen die geld overhebben of er werkelijk iets aan hebben voor hun beroep ofzo. Het spelletje zal wel wat sneller opstarten, maar om daar nu een extra HD voor te kopen en eventueel een RAID-controller...?

PS: AMD betekent Advanced Micro Devices
profilehomepage

Eigenlijk had mijn naam 'Terra het Aard(ige)mannetje' moeten zijn, maar dat mocht niet van de installatiemeneer
Arjan

Arjan

postaddFavorites
geplaatst door onlineArjan (SuperAdmin) op maandag 20 januari 2003 om 16:31
editquote
quote:
Terra_het_Aardmannetje schreef op maandag 20 januari 2003 15:27 het volgende:
Als ik het zo zie is een hardware-upgrade een beetje overbodige luxe, je voldoet ruim aan de minimum eisen en je zit toch wel zo rond de aanbevolen eisen.
Misschien is een nieuwe Windows-install ofzo al voldoende om je een boostje te geven. Het wil echt nog wel 's helpen hoor, ik spreek uit ervaring. Ik kan me niet voorstellen dat het niet lekker loopt door je hardware. Misschien je GF2 die niet snel genoeg het beeld kan opbouwen, maar hij lijkt me aan de andere kant ook wel weer snel genoeg voor een spel als SimCity. 't Is niet zo'n 3D spektakel als Unreal Tournament 2003, en die draait nog uitstekend op mijn AMD 1400@1050MHz/256MB SDRRAM/ATi Radeon 32MB SDRRAM (welke iets sneller is als een GF2MX). Het is toch wel een echte GF2 he, toch niet een GF2MX ofzo? Is dat wel het geval --> daar kan het probleem zitten.

Ennuh, RAID is volgens mij echt alleen maar voor mensen die geld overhebben of er werkelijk iets aan hebben voor hun beroep ofzo. Het spelletje zal wel wat sneller opstarten, maar om daar nu een extra HD voor te kopen en eventueel een RAID-controller...?

't Is idd een GF2MX ja . Er moet erg veel geladen worden, ook tijdens het switchen tussen de steden, ik neem aan dat RAID daar wel bij helpt, evt software-RAID (?).
Overigens duurt het zoomen ook best lang, het leggen van wegen al net zo.
profilehomepage
postaddFavorites
geplaatst door onlineTerra_het_Aardmannetje op maandag 20 januari 2003 om 16:59
editquote
Tsja, je hebt toch tweemaal de aanbevolen hoeveelheid geheugen, dan zou 't qua laden toch ook wel goed moeten gaan dacht ik zo. RAID is natuurlijk sneller, maar ik weet niet of je een 'wonder' kan verwachten als je bijv. in jouw systeem RAID zou installeren. Hoeveel gieg is SimCity eigenlijk op je HD? Moet hij voor een stad dan ook een gieg laden ofzo?

Maar een GF2MX is gewoon een tikkeltje aan de oude kant, een jaartje of 4 toch al wel dacht ik zo. En dat is toch wel vrij oud in graphics card land... Of het daar aan ligt, weet ik niet zeker, maar er wordt, aan de eisen van het te zien, toch wel een stevige kaart verwacht. Jammer dat ze er dan ook niet even bijzetten hoe snel hij ongeveer moet zijn, alleen '32MB 3D' kan dus een TNT2 M64 (vele malen trager dan een GF2MX) betekenen, maar ook veel nieuwere en snellere kaart zoals een Geforce 3.

Ken je niemand met een (iets) snellere bak of even snelle bak als jij hebt in je buurt? Dan kan je er misschien achter komen wat handig zou zijn om te upgraden, je gehele bak of misschien alleen je gfx-card ofzo..
profilehomepage

Eigenlijk had mijn naam 'Terra het Aard(ige)mannetje' moeten zijn, maar dat mocht niet van de installatiemeneer
Picardijn
Alias Bob de Bouwer

Picardijn

postaddFavorites
geplaatst door onlinePicardijn op maandag 20 januari 2003 om 17:00
editquote
quote:
Terra_het_Aardmannetje schreef op maandag 20 januari 2003 15:27 het volgende:

Dus niet voor modaal gebruik?
Wat maakt het nu uit als je een raid functie voor weinig erbij krijgt.
Die AMD bordjes zijn best mooi, ik heb er eentje van A-Bit was niet duur en je kan er veel mee.

Alleen heb ik de laatste tijd wel problemen dat de processor in de 100% schiet....maar dat heeft te maken dat onder XP de aansturing van de grafische kaart niet goed werkt. Dit is op te lossen door eenvoudig het juiste stuurprogramma te installeren, die je van de site van de kaartjesbouwer download.
profilehomepage

Arjan

Arjan

postaddFavorites
geplaatst door onlineArjan (SuperAdmin) op dinsdag 21 januari 2003 om 21:53
editquote
quote:
Picardijn schreef op maandag 20 januari 2003 17:00 het volgende:
[..]

Dus niet voor modaal gebruik?

quote:

Wat maakt het nu uit als je een raid functie voor weinig erbij krijgt.

Nix, en het is best handig ja
quote:

Die AMD bordjes zijn best mooi, ik heb er eentje van A-Bit was niet duur en je kan er veel mee.

AMD-bordjes Intel bordjes zijn ook mooi hoor Asus is mooi.
quote:

Alleen heb ik de laatste tijd wel problemen dat de processor in de 100% schiet....maar dat heeft te maken dat onder XP de aansturing van de grafische kaart niet goed werkt. Dit is op te lossen door eenvoudig het juiste stuurprogramma te installeren, die je van de site van de kaartjesbouwer download.
Doe dat dan maar .
profilehomepage
Dit topic is 1 pagina lang. [ Alle pagina's ]
  Home / Computers & Electronica / Computer upgraden, wat het eerst?

RSS
delicious | digg | google | | ekudos | technorati