Home / Algemeen / Kerkmuziek, eredienst en David 2 3 [...] 31 32 [Alles]
 Kerkmuziek, eredienst en David
Dit topic is 32 pagina's lang. [ volgende >> ] [ Alle pagina's ]
topicStarter = 19;
Grijs
eigenwijs

Grijs

postaddFavorites
geplaatst door onlineGrijs op woensdag 8 november 2006 om 11:00
editquote
Het lijkt me beter om hier verder te praten over kerkmuziek, omdat ik het hier niet helemaal vind thuishoren.

stukje discussie:

quote:
marieke schreef op maandag 6 november 2006 om 21:21 het volgende:
[..]

Kun je toch beter Nederlands Gereformeerd zijn....

quote:
Grijs schreef op maandag 6 november 2006 om 22:34 het volgende:
[..]
Waarom? Bij ons in de kerk doen ze daar niet moeilijk over. Er wordt regelmatig opwekking gezongen tijdens de dienst (niet dat ik dat zo'n verrijking vindt, maar als een ander daarvan kan genieten en God daarmee kan eren, dan geniet ik wel van dat een ander geniet ).

quote:
jhn1975 schreef op maandag 6 november 2006 om 23:10 het volgende:
[..]

Komt dat omdat de begeleiding bestaat uit beperkte middelen, lees orgel, of spreken de teksten je niet aan? Of hou je gewoon meer van de liederen uit het oude testament/bijbel?

quote:
Grijs schreef op dinsdag 7 november 2006 om 01:30 het volgende:
[..] Ze worden met band begeleid (gelukkig, anders zijn ze al helemaaaal niet om aan te horen) en ik vindt de melodieën niet zo mooi, nogal zweverig en zeurderig. De teksten heb ik niets op aan te merken.

quote:
OmeWillem schreef op dinsdag 7 november 2006 om 09:13 het volgende:
[..]
Blij om te horen dat ze in Arnhem wél begrijpen wat verdraagzaamheid en naastenliefde is. In Enschede (Zuid) is er namelijk een grote groep die op grond van bijbelse argumenten het recht meent te hebben om opwekking en alles wat niet teruggaat tot vóór de jaren vijftig over de kling te kunnen jagen als zijnde heidens.

quote:
HetGroeneMonster schreef op dinsdag 7 november 2006 om 11:40 het volgende:
[..]

Maak daar een kleine groep met een grote mond van
Jammer is het wel.

quote:
DJKoster schreef op dinsdag 7 november 2006 om 12:03 het volgende:
Tijd voor de grote groep om ook een grote mond op te zetten

quote:
Norbie schreef op dinsdag 7 november 2006 om 21:55 het volgende:
[..]

Zouden ze vroeger ook al tegen David hebben lopen zeiken dat hij niet van die moderne muziek moest maken?

quote:
Arjan schreef op dinsdag 7 november 2006 om 21:57 het volgende:
[..]Toen werd er gewoon een speer naar hem gegooid

quote:
jhn1975 schreef op dinsdag 7 november 2006 om 22:55 het volgende:
en gelijk hadden ze, beetje quasie onschuldig op een harp spelen...tsss

quote:
OmeWillem schreef op woensdag 8 november 2006 om 09:26 het volgende:
[..]
Ome Willem meent zich te herinneren dat David's vrouw het maar belachelijk vond dat David met het rapaille op straat stond te dansen toen de verbondsark Jeruzalem werd binnengehaald. Ook toen had je dus al lieden die principieel tegen elke vorm van enthousiasme waren.

En het verhaal van Saul geeft aan dat er altijd wel heftige weerstand is geweest tegen snaarinstrumenten. Hij gaf uitdrukking aan zijn ongenoegen door een speer richting de gitarist te gooien. Tegenwoordig ziet de gitarist zich in de kerkdienst geconfronteerd met boze blikken. Of kijken de mensen altijd zo?

Hoe dan ook: het verklaart wellicht de oorsprong van het spreekwoord: "een gevoelige snaar raken"...

quote:
HetGroeneMonster schreef op woensdag 8 november 2006 om 09:48 het volgende:
[..]

Meestal ben ik dan geneigd om mn versterker een tandje harder te zetten en extra de gitaarheld uit te hangen , maar in een kerk voelt dat toch anders.

quote:
OmeWillem schreef op woensdag 8 november 2006 om 10:31 het volgende:
[..]
Maar men reageert juist alsóf je de gitaarheld uithangt, terwijl de agressie feitelijk gericht is tegen het verschijnsel 'gitaar' en al helemáál als het om een eléctrische gitaar gaat! "Dat hoort niet in de kerk!" "Dat past niet bij ons soort mensen!"

Als men eerlijk is, zeggen ze gewoon dat ze gewend zijn aan een orgel, dat zij dat passend vinden en dat een ander dat niet hoeft te vinden. Een orgel klinkt zo lekker kerks en gelovig. Allemaal gevoelsargumenten. Terwijl men probeert het zo te beargumenteren alsof Paulus zelf het zo heeft gezegd.
profile

Als je over alles direct een mening hebt, denk je dan wel na?
Dit topic is 32 pagina's lang. [ volgende >> ] [ Alle pagina's ]
  Home / Algemeen / Kerkmuziek, eredienst en David 2 3 [...] 31 32 [Alles]

RSS
delicious | digg | google | | ekudos | technorati