Heb het boek zelf in de boekenkast staan Marleen ondertussen al een paar weekjes

Ik vond het een (te) makkelijk weglezend boek, met slechte research (de schrijver laat nog wel eens een steekje vallen of laat feiten weg), maar wat wil je, als er zoveel onderwerpen langskomen.
Wat dat betreft hulde dat hij het lef heeft gehad een dergelijk onderwerp als kern van je boek te durven nemen.
Het onderwerp zelf is verre van origineel, deze zoektocht is al door 100 en 1 schrijvers beschreven en de beste rond deze zoektocht vind ik toch die van Umberto Eco (Focaults pendulum).
In mijn optiek is het meer een populair boek dan echt goed, hij leest ws. ook zo makkelijk weg omdat er niet al te diep wordt ingegaan op de diverse onderwerpen die te maken hebben met de zoektocht. Het is ook eik meer een soort van adventure/detective dan echt een boek van niveau, het kan zich dan ook totaal niet meten met Eco's Slinger van Focault.
Wel aardig is de theorie rondom de Heilige Graal, die is m.i. origineel uitgewerkt door de eerste bedenkers van deze theorie. Sommige lezers zijn zo snel en makkelijk overtuigd van de theorie dat ze met alle macht deze theorie omarmen en beweren dat deze theorie een feit is. grappig om te zien

Die theorie is ws. ook de oorzaak dat het boek zo populair is, het heeft nl. nogal wat aandacht getrokken bij christenen en vooral niet-christenen.
Een poging tot devaluering van Christus als Gods Enige Zoon is het wel. Ik raadt dan ook iedereen aan dit boek niet serieus te nemen, de zogenaamde feiten die hier op tafel gelegd worden zijn een 20 jaar terug al van tafel geveegd toen de originele bedenker van dit plot zijn boek schreef (1982 "Holy Blood, Holy Grail" Michael Baigent, Henry Lincoln en Richard Leigh (New York: Dell) meestal te vinden onder de eerstgenoemde schrijver).
Zie ook
DaVinci Hoax (in het engels)

[Dit bericht is gewijzigd door Laurens op 09-05-05 17:21]