Vandaag hadden we weer zin in lekker eten, en ik had wel zin om weer iets nieuws in elkaar te flanzen. En dus zat ik een uurtje achter internet om recepten te lezen, combineren en in mijn hoofd voor te proeven.
Uiteindelijk is het een multi-combi vismaaltijd geworden, maar wel een heel lekkere.
Wat het werd? Pittige garnalen en zalmfilets met gorgonzola.
Vooraf aten we de garnalen, daarna kwam de zalm.
Eerst maar eens de garnalen:
quote:
Wat heb je nodig?
250 gr gepelde garnalen, vers of diepvries
2 el. zout
(olijf)olie
1 rode peper, ontdaan van zaadjes, grofgesneden
1 tl. versgemalen zwarte peper
1 tl. suiker
een half grofgesneden knoflook
een half ui, grofgesneden
Bereiding
Zorg ervoor dat de garnalen ontdooid en droog zijn. Ongepelde garnalen moeten gewassen worden in zout water en gedept met keukenpapier.
Roer in een kommetje de rode peper, zwarte peper, suiker, knoflook en ui door elkaar.
Zet de wok op hoog vuur totdat hij heet is en giet de olie erin. Als de olie heet is (damp komt eraf) voeg dan de garnalen toe. Plm 1 minuut roerbakken.
Schep ze dan uit de wok en giet de olie uit de wok. De wok gaat meteen weer op het vuur. Eventueel een klein beetje olie toevoegen en als de damp weer opkomt, voeg je het geroerde mengsel uit het kommetje toe.
Even roerbakken (minuutje) en dan de garnalen er weer bij doen. Samen nog zo'n 2 minuten op hoog vuur roerbakken.
Serveer op een voorverwarmde schaal.
Goed, terwijl je daarmee bezig bent, moet je ook het hoofdgerecht klaarmaken.
Dat bestaat uit zalmfilet met tagliatelle en witte-wijnsaus. De bereiding is vrij simpel.
quote:
Wat heb je nodig?
1 pak Tagliatelle
1 pakje witte wijnsaus
4 zalmfilets van ca 125 gr.
zout
versgemalen peper
olie
150 gr. gorgonzola
4 el. fijngehakte peterselie
1 fles droge witte wijn
Bereiding
Bereid de tagliatelle volgens voorschrift (in de regel 6 a 8 min. koken)
Zorg dat de zalmfilets ontdooid zijn.
Bestrooi de filets met zout en peper, aan beide kanten.
Verhit de olie in een pan en bak de filets in plm 2 minuten lichtbruin.
Snijd intussen de gorgonzola in plakken.
Keer de zalmfilets om en bedek ze met de gorgonzola (gorgonzola is lekker, dus je hoeft niet zuinig te zijn).
Strooi de peterselie erover en bak de filets enkele minuten met het deksel op de pan.
Voeg 1dl. wijn toe; schenk de wijn langs de rand van de pan, om de filets heen.
Smoor de zalm zonder deksel (vuur kan wat hoger) gedurende zo'n 5 a 7 minuten; laat de zalmfilets gaar worden terwijl de wijn verdampt.
Tijdens het smoren kan je de witte-wijnsaus maken volgens de aanwijzingen op de verpakking (Maggie: 200 cl koud water mixen met de saus, op vuur zetten en erafhalen als het kookt)
Een glaasje wijn maakt de maaltijd compleet.
Ik moet zeggen dat het voortreffelijk gesmaakt heeft (restaurantkwaliteit

) en ook de kinderen vonden het heerlijk. Ik kwam af en toe wat ruimte te kort in de keuken, maar op zich is het te doen. Bij elkaar duurde het bereiden nog geen half uur.
[Dit bericht is gewijzigd door Arjan op 26-02-05 23:27]